Egzamin maturalny i ósmoklasisty w 2021 roku – vademecum nauczyciela

MEN wspólnie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji zachęca nauczycieli do zapoznania się z zeszytami przedmiotowymi dotyczącymi egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. To kompendium wiedzy na temat zmian w wymaganiach egzaminacyjnych oraz praktyczne wskazówki jak zastosować te zmiany w codziennej pracy.

Zachęcamy do korzystania z materiałów!

Vademecum nauczyciela- język angielski

Vademecum nauczyciela- język polski

Vademecum nauczyciela- matematyka

Minister Edukacji i Nauki, po analizie wyników ubiegÅ‚orocznych egzaminów i biorÄ…c pod uwagÄ™ obecnÄ… sytuacjÄ™ epidemicznÄ…, uznaÅ‚, że w 2021 r. egzaminy powinny być przeprowadzone na podstawie zawężonego zakresu wymagaÅ„ podstawy programowej. Wymagania egzaminacyjne zostanÄ… ogÅ‚oszone w grudniu br. w formie rozporzÄ…dzenia

Wprowadzenie na potrzeby egzaminów w 2021 r. wymagań egzaminacyjnych wiąże się z modyfikacją formuły arkuszy egzaminacyjnych. Zmiana ta będzie dotyczyła m.in.:

Zmiana arkuszy egzaminacyjnych

  1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:
  • zmniejszenia zakresu treÅ›ci sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona bÄ™dzie liczba lektur obowiÄ…zkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostanÄ… do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
  • zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadaÅ„ do rozwiÄ…zania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu peÅ‚nego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
  • możliwoÅ›ci odwoÅ‚ania siÄ™ przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiÄ…zkowej, speÅ‚niajÄ…cej warunki zadania (nie bÄ™dzie wskazana lektura obowiÄ…zkowa, do której uczeÅ„ musiaÅ‚by siÄ™ odwoÅ‚ać );
  1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:
  • zmniejszenia zakresu treÅ›ci sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczÄ…ce m.in. wÅ‚asnoÅ›ci figur geometrycznych na pÅ‚aszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
  • zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadaÅ„ do rozwiÄ…zania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu peÅ‚nego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
  • zmniejszenia liczby zadaÅ„ otwartych do rozwiÄ…zania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);
  1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:
  • zmniejszenia zakresu treÅ›ci sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegÅ‚oÅ›ci jÄ™zykowej (poziom A2),
  • zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadaÅ„ do rozwiÄ…zania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu peÅ‚nego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
  • ograniczenia/dostosowania zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych jÄ™zyków);

 65 total views,  1 views today